נתניה מובילה במספר דירות חדשות שנבנות ביחס למספר התושבים

gdlevi151213b
פרויקט ALL MORE ברעננה של גיא ודורון לוי קרדיט הדמייה סטודיו פאי 3
מחקר שערכה חברת אלדר, המשווקת מעל 70 פרויקטים חדשים ברחבי הארץ מראה את כמה המחסור בדירות חדשות קשה. על פי המחקר, בממוצע יש 3 דירות חדשות המוצעות למכירה על כל 1,000 תושבים בישראלgdlevi151213b

במסגרת המחקר, חברת אלדר ניתחה את הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד השיכון ובודדה את מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בכל עיר וזאת ביחס למספר התושבים בעיר. על פי המחקר, באילת, קריית ביאליק ועכו אין כמעט דירות חדשות למכירה על כל 1,000 תושבים. בבאר שבע יש אומנם 2,015 דירות הנמצאות בשלבים שונים של בנייה אך רוב הדירות נמכרו ולכן מספר הדירות המוצעות למכירה על כל 1,000 תושבים עומד על דירה אחת. כך גם בבית שמש.
 
גם ביישובים הפופולאריים אצל רוכשי הדירות הביקושים גבוהים הרבה יותר מההיצע. כך למשל בתל אביב וירושלים יש 3 דירות חדשות בלבד לכל 1,000 תושבים. בפתח תקווה המצב טוב יותר אך רחוק מלספק – 5 דירות חדשות על כל 1,000 תושבים.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר "הנתונים משקפים את מצב הנדל"ן בישראל של 2013. מצד אחד יש יישובים בהם רואים עשרות מנופים אך מצד שני רוב הדירות בפרויקטים האלה כבר נמכרו. המצב הזה לא קיים רק במרכז הארץ אלה גם בפריפרייה".

כהן הוסיף כי משרד השיכון והמינהל מפרסמים כל הזמן על שיווק קרקע לבניית אלפי דירות. אך מעבר לעובדה שהרבה מכרזים נכשלים בשל מחירי מינימום גבוהים, משרד השיכון חייב לנקוט בפעולות מידיות ולהוציא יותר קרקעות ביישובים בהם יש יותר ביקושים. לצערי בפועל אנחנו לא רואים את זה".

את דבריו של רוני כהן ניתן להמחיש בצורה ברורה בחיפה. בחודשים האחרונים החלה להיבנות שכונה חדשה בעיר וזאת לאחר שנים רבות בהם לא הוקמו בעיר שכונות חדשות. התוצאה, כיום יש מעל 1,300 דירות חדשות בשלבים שונים של בנייה. אך בגלל הביקושים הרבים, בפועל ישנן רק 314 דירות שעדיין נמצאות על המדף. התוצאה היא דירה אחת לכל 1,000 תושבים.

לדברי, עפרה חדד, סמנכ"ל חברת יורו ישראל "הממשלה משווקת קרקעות כשבחוזה הפיתוח היא מתחייבת למסור אותן לקבלן רק בעוד שנתיים דבר שגורם לכך שהדירות נמכרות על הנייר ובפועל כשמתחילים את בניית הפרויקט לא נותרות דירות למכירה. ישנן שכונות שהביקוש גובר על ההיצע כמו בהר חומה ,פתח תקווה ומודיעין שתמיד בסוף נשארות הדירות היותר יקרות כמו פנטהאוזים ,דופלקסים וכו'".

עוד עולה מנתוני המחקר כי בנתניה יש 29 דירות חדשות על כל 1,000 תושבים אך היצע הדירות לא. לדברי יפה סדן, סמנכ"לית השיווק בחברת יוסי אברהמי "היצע הדירות בנתניה מאוד מטעה מכיוון שלמעט שכונת אגמים ומספר פרויקטים בודדים, רוב הבנייה בנתניה היא של מגדלי יוקרה. מצד אחד הממשלה יוצאת נגד דירות היוקרה הנמכרות בדרך כלל לתושבי חוץ ומצד שני היא משווקת קרקעות במחירים כל כך גבוהים שניתן לבנות עליהם רק מגדלי יוקרה".

ברעננה יש 3 דירות חדשות בלבד לכל 1,000 תושבים אך בעתיד הקרוב היצע הדירות צפוי לגדול בשל שכונת נווה זמר שעתידה להוסיף לעיר 3,500 יח"ד. כך למשל בימים אלה חברת גיא ודורון לוי החלו לשווק 207 יח"ד בשכונה.
מנכ"ל צמח המרמן, חיים פייגלין מסביר כי "הנתונים מראים עד כמה המשבר בשוק הדיור עמוק. ברמה הארצית בהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה הנתונים נמוכים בכ-40 אחוז ממה שצריך להיות. כדי לשנות את המאזן צריך לייצר סביבה עסקית שונה לחלוטין. כיום בכל תחום שאתה נוגע יש בעיות שהממשלה חייבת לפתור. אני מדבר על תחום המכרזים, מיסוי, מימון, כוח אדם, תכנון בכל התחומים".

יישוב

מספר דירות חדשות לכל אלף איש

אילת ועכו

פחות מדירה

באר שבע, בית שמש, חיפה, גבעתיים ויבנה

1

כפר סבא, בת ים, קדימה צורן, עפולה ראשל"צ

2

אשדוד, ירושלים, תל אביב, חולון ורעננה

3

אור יהודה, פרדס חנה

4

פ"ת, אשקלון ור"ג

5

קריית מוצקין

6

קריית אונו וחדרה

7

באר יעקב

8

הוד השרון

11

נתניה

29

אהבתם ? שתפו

רוצים לקרוא עוד ?