המחאה החברתית לא גרמה לירידת מחירי דירות – רשף נכסים

aliza29712
עליזה כהן, רשף נכסים צילום יחסי ציבור

המחאה החברתית ופעולות ממשלת ישראל לא הביאו לירידת מחירי הדיור בשנה אחרונה- כך עולה מנתוני מחקר מיוחד שערכה רשת התיווך "רשף נכסים" בעשר ערים שונות ברחבי ישראלaliza29712

לרגל שנה למחאה החברתית, וסימני השאלה סביב תחילתה מחדש יצאו מומחי "רשף נכסים" לערים השונות בארץ ובדקו לעומק: מה עשתה המחאה החברתית לשוק הדירות בכל עיר, כיצד הושפעו מחירי הקנייה ומחירי השכירות בכל מקום ומקום והאם התערבות ממשלתית כלשהי סייעה לשיפור המצב.

בתל-אביב, היכן שהחלה המחאה והייתה הטיזר המרכזי להתפרצותה, לא נרשמה ירידת מחירים, ואפילו בשוק הדירות בנות שלושה חדרים נרשמה עלייה קלה במחירים של בין 3-4 אחוז: אם טרום המחאה עלתה דירה כזו בין 1.8-2.4 מיליון שקל היום עומד מחירה על בין 1.85-2.5 מיליון שקל, תלוי כמובן באזור בעיר. דירות בנות ארבעה חדרים נותרו בטווח מחירים של 2.6-3.2 מיליון שקל, ומצב סטטי דומה נותר גם בשוק דירות החמישה חדרים העומד על מחיר ממוצע של 3.2-3.5 מיליון שקל.
בשוק השכירות בעיר לעומת זאת, בתקופת המחאה ירדו המחירים כיוון שהביקושים היו יותר בררניים. אך מגמה זו לא נמשכה לאורך זמן, ומיד עם סיומה המחירים חזרו ואף זינקו כתוצאה משתי סיבות עיקריות: הוראת השעה אשר הביאה למכירתן של דירות להשקעה בעיר וטיפולה של עיריית ת"א בתופעת הדירות המפוצלות. הדירות להשקעה נגרעו משוק השכירות ועברו לשוק הקנייה-מכירה, וגם החזרתן של הדירות המפוצלות לצורתן המקורית הביאה לירידה בהיצע הדירות להשכרה בעיר. התנודות בשוק הורגשו מידית: דירת שני חדרים בצפון הישן שלפני המחאה הושכרה במחיר של 4500 שקל, בזמן המחאה ירד מחירה ל-4000 שקלים והיום היא תושכר ב- 5000 ואפילו 5500 שקל.

ראשון-לציון היא אחת הערים בהן לא רק שהמחאה לא השפיעה על מחירי הדיור בעיר, אלא ברוב המקרים גם נרשמו עליות במחירים. לדוגמה, לפני כשנה מחיר דירת שלושה חדרים ממוצעת בעיר עמד על 1.2 מיליון שקל. היום, בשל הגידול בביקושים לדירות זולות עומד המחיר הממוצע על 1.3 מיליון שקלים. עליה קטנה נרשמה גם במחיר דירות ארבעה חדרים 1.55 מיליון שקלים לפני כשנה, והיום 1.6 מיליון שקל.

במודיעין, בה הממשלה ניסתה לעשות מספר מהלכים ולשווק שכונה חדשה ובאמצעות כך להגדיל את היצע הקרקעות, המהלכים של השנה האחרונה לא ממש השפיעו על מחירי הדירות והן נותרו ברמה שהיו לפני המחאה. כך גם ברחובות ופרדס חנה-כרכור שם השוק היה סטטי כמעט לחלוטין.

בערי השרון לעומת זאת קיים שוק מאוד פורה של מכירה וקנייה.

בכפר-סבא קיימת גם התעניינות של משפרי דיור המתרכזת בבנייה חדשה שבשכונה הירוקה, בעוד שבהוד השרון התעניינות מתרכזת במתחם הר-1200 המקשר בין הוד השרון וכפר-סבא. ערים אלו הן דוגמה למצב של תנופת בנייה שכן החלה, אך גם שם צעדים אלה לא הביאו לירידת מחירים ממשית ולכל הפחות נותרו מחירי הדיור בערים אלה באותה רמה שהיו ערב המחאה.

בטבריה נרשמה עליית מחירים ממשית: המחירים עלו בשנה האחרונה ולמעשה המשיכו באופן ישיר את גל העליות שקדם למחאה. אם טרם המחאה ניתן היה למצוא דירות בנות שלושה חדרים בסבירות במחירים שבין 300,000-500,000 שקלים, היום המחירים נעים כבר בין 450,000-600,000 שקל.

חיפה היא בין הערים הבודדות בהן נרשמו ירידות מחירים. מחיר ממוצע של דירת שלושה חדרים טרום המחאה עמד על 740,000 שקל בעוד המחיר היום ירד ל-700 אלף שקל. ירידה מתונה יותר נרשמה בשוק דירות הארבעה חדרים: היום ניתן לרכוש בעיר דירה במחיר של 950 אלף שקל לעומת מיליון שקל לפני כשנה. ירידה מתונה קיימת גם בשוק דירות החמישה חדרים: 1.34 מיליון שקל לדירה כזו לפני כשנה לעומת 1.3 מיליון שקל לדירה ממוצעת היום.

ברמת גן וגבעתיים הורגשה המחאה היטב בתחילת דרכה, ובערים אלו הורגש קיפאון מוחלט בחודשי הקיץ שעבר, כך שעסקאות כמעט ולא נסגרו. בחלוף שנה מתחילת המחאה, ולאחר שניכר כי ניצני הביקושים החלו לחזור אל השטח החל מחודש אפריל 2012, ניתן לראות כי המחירים נותרו זהים לחלוטין למחירים שהיו בשנה הקודמת.

בירושלים שוק הנדל"ן מתאפיין בשנים האחרונות בעליית מחירים, בעליית ביקושים לצד גידול טבעי באוכלוסייה ובביקוש נוסף מצד תושבי חוץ. מנתוני השוק בעיר עולה כי המחאה החברתית לא שימשה כמניע כלשהו להורדה או העלאה של מחירי הדיור. יתרה מזאת, כמה בעלי דירות אף העדיפו להותיר את דירתם ריקה יותר מחודש רק כדי לקבל את המחיר שאותו דרשו. מחירי קנייה בעיר משקפים את המשך מגמת עליית המחירים בירושלים של השנים האחרונות. דירה ממוצעת בעיר, בת שני חדרים נמכרת במחיר של 840 אלף שקלומחירה של דירת שלושה חדרים עוד כבר על 1.28 מיליון שקל. מחירה של דירת ארבעה חדרים כבר חוצה את קו 1.4 מיליון שקל, ולפי המצב כרגע נראה שמגמה זו רק תמשך.

עליזה כהן, בעלי רשת התיווך "רשף נכסים": "יצאנו לבדוק בנקודת הזמן הנוכחית, שנה לאחר המחאה החברתית ורגע לפני שייחרץ גורלה הקיץ האם תתחדש או תעלם, מה באמת קרה בשוק הדיור בישראל ומהי רמת המחירים הנוכחית בכל העיר לעומת השנה שעברה. התוצאות הן ברורות ומשקפות תנודות מועטות בשוק הנדל"ן, רמת מחירים דומה ברוב המקומות ואף עלייה קטנה בחלקם. ת"א, אשר הייתה מוקד התארגנות המחאה, סבלה באופן מיידי מקיפאון. מהר מאוד הבינו הקונים שאין חדש תחת השמש.
בתל אביב כמעט ואין פרויקטים חדשים כמו בפריפריה ולכן היזמים שמרו על מחירים יציבים. גם במקומות בהן קיימת בנייה חדשה, כמו כפר סבא והוד השרון, צעדים אלה הביאו לכל היותר למצב בו המחירים נשארו כמו שהם ולא מעבר לכך. למעשה מלבד חיפה, שגם שם מדובר בירידה מינורית בלבד, המחאה החברתית לא השיגה את מטרתה, לפי מצב השוק לא נראה כי השנה הבאה תהיה טובה יותר, ולפחות לפי הנתונים בשטח ברור מדוע יש ניצנים של מחאה נוספת".

צילום יחסי ציבור

{loadposition google02}

אהבתם ? שתפו

רוצים לקרוא עוד ?